torsdag 28. mai 2009

Oppsumering Trykk og Foto


Foto:
I foto har vi lært en hel haug med ting. Vi har lært hvordan man bruker et "proffesjonelt" kamera. Speilrefleks er det kameraet som man helst bruker om man skal være en skikkelig fotograf, kompakt kamera er det lille enkle som alle har. Her har jeg lært hvordan jeg skal få bra bilder og hvordan jeg bruker photoshop. Det er noe som jeg selv liker veldig godt å bruke om jeg noen gang finner en kvise eller noe som ikke skal være på bildet, eller om man bare vil klippe, lime eller redigere et bilde veldig mye. Vi har fått mangen utfordringer, noen vanskelige og noen som har gått med glans. Det er det kjekkeste faget vi noen gang har hatt og det har vert utrolig interessant. Etter å ha lært alt dette så tør jeg å ta mer sjangser å utfordre meg selv en god del mer.

Trykk:
I trykk har vi også lært veldig mye. Vi har hatt forskjellige trykk i løpet av året og det har vert veldig spennende. De Trykkteknikkene vi har bruk er at vi først startet med potettrykk, linotrykk, sjablong og til sist lærte vi dyptrykk som da er Koldnål. Potettrykk er det letteste. Etter hvert så lærte vi mer avanserte trykkmetoder. Koldnål er den mest avanserte trykkmetoden. Den krever tolmodighet og nøyaktighet å det er ikke min sterkeste side. Trykk i seg selv er veldig kjekt, så lenge man får et resultat som man er fornøyd med.

Arbeidsmetoder:
Vi har brukt forskjellige metoder hele veien gjennom året, slik at vi ikke har blitt lei eller slitne faget. Det er et utrolig kjekt fag som gir en masse kunnskap videre i livet. Vi har hatt veldig kjekke oppgaver der vi kan selv være med å bestemme. Utviklingen føler jeg har blitt stor i hver enkelt elev. Dette er vel et av de fagene hvor jeg bruker mest krefter på og vil oppnå noe.

Blogging:
Å bruke blogg har gjort det veldig mye enklere. Vis vi skulle ha lagt prosesshefte til hver enkelt oppgave så hadde jeg nok ikke gjort en like god innsats. Det er en måte der man kan bruke den tingen som man hele tiden bruker i dagliglivet, nemlig Data/Mac. I begynnelsen var jeg veldig usiker på det å blogge for jeg viste ikke helt hvordan det fungerte, å var redd for at jeg ikke skulle lære det skikkelig. Men nå innser jeg at etter hvor mye jeg har blogget så har jeg lært utrolig mye, å det å blogge er som en oppgave i seg selv. Det er velig lærerikt.

Ingen kommentarer: